دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ 91.3.27 در مراسم افتتاح خط تولید دومین خودروی ملی ایران (رانا) گفت:

اولین بار در اعتراض به هم صداهای صهیونیستی در داخل عرض می‌کنم که رئیس‌جمهور پاداش بازنشستگی خود را پیش‌خور کرد و با استفاده از آن برای پسرش مراسم عروسی ساده‌ای با یک نوع غذا برگزار کرد. در شرایط فعلی و تنگناهایی که در معیشت مردم ایجاد شده، این اقدام رئیس‌جمهور که مراسم ازدواج فرزندشان را به سادگی برگزار می‌کنند جای تقدیر و تشکر دارد.

امیدواریم این سنت حسنه در بین سایر مسئولین و متمکنین رواج پیدا کند. شاید گسترش این فرهنگ در تحمل گرانی و تورم برای مردم و اصلاح روند تجمل‌گرایی و مصرف‌زدگی مؤثر باشد، اما نکته قابل تأمل پیش‌خور کردن پاداش بازنشستگی است که رحیمی از آن یاد کرده است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که پیش‌خور کردن پاداش بازنشستگی برای سایر کارمندان نیز میسر است؟ با اینکه در قوانین و مقررات برای پیش‌خور کردن پاداش بازنشستگی تمهیداتی پیش‌بینی نشده راه‌حل قانونی آن چیست؟ و چگونه کارمندان می‌توانند از آن استفاده کنند؟

آقای رحیمی! میانگین سنی رزمندگان در دوران دفاع مقدس حدود 21سال بوده است. با این حساب اکنون بخش عمده‌ای از آنان به شرایط بازنشستگی رسیده‌اند و منتظر دریافت پاداش پایان خدمت خود هستند. برای اینکه مطلب شفاف شود به اطلاع می‌رساند: جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی و شهدا، برابر قانون حالت اشتغال مصوب 72.6.30 مجلس شورای اسلامی، به منزله مستخدمین شاغل تلقی و تابع قوانین و مقررات استخدامی بوده و برابر این قوانین با تکمیل سنوات استخدامی خود(30سال) بازنشسته شده و از حقوق بازنشستگی برخوردار می‌شوند و پاداش 30سال سنوات خدمت به آنان یا خانواده آنها پرداخت می‌شود.

اما به ندرت می‌توان خانواده شهیدی را پیدا کرد که با تکمیل 30سال سنوات خدمت و محاسبه پاداش پایان خدمت، این پاداش را به موقع دریافت کرده باشد. بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل عدم تأمین منابع مالی پاداش پایان خدمت، مدت‌های طولانی آنان را سرگردان می‌کند و پس از مدتی بخشی از آن را پرداخت می‌کند و مابقی را به آینده حواله می‌دهد، امری که خلاف قانون است و خانواده شهدا با آن مخالفند.

به راستی با وجود اطلاعات دقیق آماری از پرونده شهدا و خانواده آنان این تأخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت آنان چه توجیهی دارد؟این وضعیت در خصوص جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی به مراتب بدتر است، زیرا هنوز درباره نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی و تاریخ شروع به خدمت آنان اختلاف وجود دارد و هیچ نهادی هم پاسخگوی آن نیست.
به عبارتی در تعیین اینکه آغاز تاریخ 30سال خدمت جانبازان و آزادگان تاریخ اعزام به جبهه آنان یا تاریخ مجروحیت آنان و یا تاریخ تصویب قانون حالت اشتغال ملاک قرار بگیرد تصمیمی از سوی متولیان اتخاذ نشده است.

البته شاید این هم بهانه‌ای باشد تا این مطالبات نیز مانند سایر مطالبات ایثارگران به فراموشی سپرده ‌و مشمول مرور زمان شود. آقای رحیمی! ایثارگران به ویژه خانواده معظم شهدا و جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی که شرایط خاصی دارند و امرار معاش اغلب آنان از طریق همین دریافتی‌های قانونی تأمین می‌شود و هم درآمد دیگری ندارند نیز دارای فرزندانی هستند که به سن ازدواج رسیده‌اند و مشکلات عمده‌ای در زندگی خود دارند.

آنان نمی‌خواهند پاداش بازنشستگی خود را پیش‌خور کنند، فقط به دنبال آن هستند که آن را برابر قانون، به موقع دریافت کنند و در بوروکراسی بنیاد شهید به دنبال حق قانونی خود سرگردان نباشند. این توقع بی‌جایی نیست. آقای رحیمی! حتما می‌دانید ایثارگران مطالبات بسیاری دارند که هنوز نسبت به پرداخت آن اقدام نشده و با پیگیری‌های متعدد آنان از طریق مراجع قضایی بخش کوچکی از آن احقاق گردیده است. سزاوار نیست پاداش پایان خدمت آنان نیز به سرنوشت سایر مطالبات آنان دچار شود. لذا تلاش کنید تا ایثارگران هم بتوانند با دریافت پاداش پایان خدمت، با گرفتن مراسمی ساده شرایط ازدواج فرزندان خود را فراهم کنند.

کد خبر 175208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز